Podobno uczono, że nie należy w autobusie czy tramwaju ustępować miejsca żadnej kobiecie. Podobno. Na pewno zaś uczono łaciny.
Przy nauce pomagają często wierszyki mnemotechniczne. Pozwalają zapamiętać jakąś gramatyczną regułę czy końcówki. Kiedyś były bardzo popularne i znaleźć je wciąż można w starych gramatykach.
Przy nauce pomagają często wierszyki mnemotechniczne. Pozwalają zapamiętać jakąś gramatyczną regułę czy końcówki. Kiedyś były bardzo popularne i znaleźć je wciąż można w starych gramatykach.
Pewien franciszkanin (świeć, Panie, nad jego duszą) opowiadał mi z dumą, jakich wierszyków używano w jego seminarium, w celu zapamiętania form zaimków, których w łacinie jest mnóstwo:
Idem, eadem, idem
Szła Żydówka z Żydem.
Hic, haec, hoc
Żyd Żydówkę w bok.
A przecież mogłoby być:
Idem, eadem, idem
Sny są tylko zwidem.
Hic, haec, hoc
Jak zająca skok.
Ale pewnie wtedy nie można by z dumą o tych wierszykach opowiadać, byłyby strasznie banalne. Nie byłyby śmieszne.
Idem, eadem, idem
Szła Żydówka z Żydem.
Hic, haec, hoc
Żyd Żydówkę w bok.
A przecież mogłoby być:
Idem, eadem, idem
Sny są tylko zwidem.
Hic, haec, hoc
Jak zająca skok.
Ale pewnie wtedy nie można by z dumą o tych wierszykach opowiadać, byłyby strasznie banalne. Nie byłyby śmieszne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz