niedziela, 16 marca 2014

Homo duplicis substantiae

Modlitwa nad darami dzisiejszej niedzieli niesie w sobie głębokie treści. Kościół błaga, aby ofiara eucharystyczna (haec hostia) oczyściła nas z grzechów i uświęciła nasze ciała i dusze (w takiej właśnie kolejności: corpora mentesque) na obchód świąt wielkanocnych (ad celebranda festa paschalia).

W samą Wielką Noc, w czasie wigilii, Kościół odmawia modlitwę, w której błaga o możność pełnienia  służby Bożej przez ochrzczonych odnowionych na ciele i na duszy (corpore et mente renovati).

Modlitwa dzisiejszej niedzieli przypomina nam wyraźnie, że Wielki Post jest drogą ku Wielkanocy, a Wielkanoc, święto Zmartwychwstania Chrystusa, przypomina nam, że nie jesteśmy tylko duchem czy duszą, ale i ciałem, które także podlega zbawieniu. Uświęcenie ciała i duszy, któremu w szczególny sposób poddajemy się w Wielkim Poście, ma nas odnowić, abyśmy mogli przeżyć Wielkanoc w głębszym zjednoczeniu z Chrystusem, który powstał z martwych, zapowiadając w ten sposób i naszego ciała zmartwychwstanie.

Liturgia pokazuje, że Bóg swoim działaniem obejmuje i ciało, i duszę, całego człowieka. Św. Tomasz z Akwinu napisał w jednym z hymnów, że Eucharystię Chrystus ustanowił pod dwiema postaciami, chleba i wina, właśnie z uwagi na tę dwoistość człowieka, składającego się z ciała i duszy, aby ten Sakrament mógł całego człowieka karmić i uświęcać.

2 komentarze:

  1. Wydaje mi się, że ta modlitwa nad darami to nieco zmieniona sekreta z Mszału trydenckiego. Tam była używana wielokrotnie: w niedzielę Pięćdziesiątnicy, 3 niedzielę Wielkiego Postu, wtorek po 4 niedzieli Wielkiego Postu i środę Suchych Dni Wrześniowych. "Sacrificium celebrandum" zastąpiono słowami "celebranda festa paschalia", a "subditorum tibi" zmieniono na "fidelium tuorum".

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, "kościec" tej modlitwy jest taki sam, aczkolwiek w przedtrydenckich sakramentarzach Zesłanie Ducha Świętego miało inną modlitwę.

    OdpowiedzUsuń