poniedziałek, 16 listopada 2020

Święta Małgorzata i trochę hazardu

Wczoraj obchodziliśmy Dzień Ubogich, a dziś wspominamy świętą, która zasłynęła z miłości do ubogich: Małgorzatę, królową Szkocji. Pisałem o niej wiele razy, bo droga jest mojemu sercu.

A co do hazardu: czy ktoś umie objaśnić wers z popularnej piosenki: za pikowym czarnym królem drugi król? Czy to z jakiejś gry karcianej, gdzie niekorzystny jest układ króla po królu pik? I po co to podkreślenie, że pikowy król jest czarny, przecież to oczywiste.

8 komentarzy:

  1. A może to chodzi o makao? Tam te króle są istotne. Asy zresztą też (w innej zwrotce jest o asach)
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Makao_(gra_karciana)

    a kolor... do rytmu był potrzebny...

    OdpowiedzUsuń
  2. Możliwe też, że nie chodzi o grę, ale o tak zwane "stawianie kart", czyli wróżby z kart. O ile wiem, czarne figury były uważane za "nieszczęśliwe", więc dwa czarne króle to zła passa. Ten drugi wprawdzie w piosence nie jest określony jako czarny, ale jest tego delikatna sugestia właśnie przez mocne podkreślenie, że pierwszy to "czarny pikowy". A poza tym użycie słowa "czarny" pozwala na bardziej rozbudowany konsonans [r r l r r l], całkiem ładny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To brzmi całkiem sensownie, dzięki. Piosenka jest miejscami dziwna, mowa w niej na przykład o mocnym chłodzie - spodziewałbym się raczej nocnego.

      Usuń
  3. Mogłoby też być: za pikowym królem drugi czarny król.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie znam gier w karty i nie pamiętam piosenki. Często ostatnio przypominał mi się wers: "czy to warto czy nie warto lecz tą kartą źle grał los" i nie pamiętałam skąd to? A to jest wiersz Agnieszki Osieckiej "Nie spoczniemy" dzięki, że twój wpis sprawił, że go odnalazłam :D więc to tak nie spoczniemy nim dojdziemy ... nie ważne co po drodze: sina dal, chłody i głody czarne króle i asy i nie wiem co tam jeszcze ale dojdziemy śpiewając cośkolwiek :D ostatnio jednak nie śpiewam tylko oglądam wirtualny kominek bo pompa w kotłowni się popsuła - cóż bywa https://youtu.be/48CuhRAjLyE :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak, już hydraulik się zjawił, nie na darmo wołałam św Józefie królujący w niebie przybądź mi na pomoc. Owszem przysłał hydraulika ale hydraulik przyśle rachunek. Samo życie :D

    OdpowiedzUsuń