Wielka szkoda, że – mimo czcigodnej tradycji Ojców Kościoła – Kościół rzymski nie łączy w liturgii opisu Przemienienia z poprzedzającym go w Ewangelii tzw. wersem obietnicy: Zaprawdę, powiadam wam: pośród stojących tutaj są tacy, którzy na pewno nie skosztują śmierci, dopóki nie zobaczą Królestwa Bożego nadchodzącego w mocy (Mk 9:1). Ojcowie Kościoła – Hilary z Poitiers, Jan Chryzostom, Augustyn, Hieronim, Cyryl Aleksandryjski – odnosili ten werset do apostołów, którzy ujrzeli przemienionego Jezusa – który jest Królestwem Bożym (autobasileia Orygenesa) – w całej potędze i mocy Bóstwa.
Marek jest jedynym Ewangelistą, który nie opisuje twarzy Jezusa w scenie Przemienienia: właśnie Marek, który zwraca uwagę na spojrzenie Jezusa w innych sytuacjach (np. Mk 10:21). Mówi tylko o szatach Jezusa, tak bardzo, oślepiająco białych, że niemożliwym było, aby ziemski rzemieślnik zdołał je tak wybielić. Nic dziwnego, są bowiem dziełem Niebiańskiego Rzemieślnika.
PS Co do tytułu: w greckim tekście Ewangelii użyta jest strona bierna; można powiedzieć, że działającym jest tu Bóg.
PS Co do tytułu: w greckim tekście Ewangelii użyta jest strona bierna; można powiedzieć, że działającym jest tu Bóg.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz