wtorek, 12 maja 2015

Greckie imiona w łacińskim mszale

Dziś wspominamy trzech świętych o greckich*) imionach: Nereusa, Achillesa i Pankracego. Wszyscy trzej to męczennicy. Laetitia sempiterna super capita eorum, * Alleluia, alleluia. Gaudium et exsultationem obtinebunt, * Alleluia, alleluia. (responsorium z jutrzni)

Raz spotkałem kogoś imieniem Nereus (chociaż było to imię zakonne), ale Achillesa nigdy nie spotkałem. Może to i dobrze, bo jak by to brzmiało: Achilles Kowalski, Achilles Nowak?
__________________
*) Achillesa, syna Peleusa, znamy wszyscy z poematów Homera, aczkolwiek samo imię jest, prawdopodobnie, przedgreckie.

1 komentarz:

  1. Kiedyś zadzwonił do mnie pewien Winicjusz. :)))
    Pamiętam, że usłyszałam w słuchawce: dzień dobry, tu Winicjusz... i nie wiem, co było dalej, odpłynęłam na dźwięk imienia. :)
    Więc jeśli się chce rozmawiać konstruktywnie, lepiej się oryginalnie nie nazywać. Jednak.

    OdpowiedzUsuń