niedziela, 26 lutego 2012

Nowy Noe

Przywykliśmy widzieć w Chrystusie Drugiego Adama – tak Go opisuje św. Paweł w Liście do Rzymian, czytanym w I niedzielę Wielkiego Postu roku A. W tym roku czytamy zaś fragment Listu św. Piotra, który przedstawia biblijny potop i arkę Noego jako zapowiedź, figurę Kościoła i chrztu. Ojcowie Kościoła widzieli w arce symbol Kościoła, świętego korabiu, który ocala wierzących z wód zniszczenia i śmierci, z wód tego świata. Noe zbudował arkę dla siebie i swej rodziny; można powiedzieć, że Chrystus zbudował Kościół dla ludzkości, która stała się Jego rodziną poprzez Wcielenie.

Bóg rozmawia z Noem

W pierwszym czytaniu, z Księgi Rodzaju, słyszymy o Przymierzu – pierwszym przymierzu, o jakim wspomina Pismo – które Bóg zawarł z Noem, jego potomstwem i wszelką istotą żywą. Św. Marek napisał, że na pustyni Jezus przebywał z dzikimi zwierzętami, stworzeniami, z którymi Bóg zawarł Przymierze przed wiekami. Jezus jest wypełnieniem Pisma, podąża śladami patriarchów i proroków Starego Przymierza, aby pokazać, że Boże wybory i postanowienia są stałe i pewne (cf. Ps 33:11), i że Bóg naprawdę ukochał świat (J 3:16). Jezus przynosi zbawienie dla świata, i, jak ogłosił to prorok (Iz 40:5), zobaczy je wszelkie ciało.
--
 
We get used to seeing Christ as the Second Adam: that's what St Paul teaches in his Letter to the Romans which is, actually, read on First Sunday of Lent in year A. This year, however, we read the Letter of St Peter and learn that the Flood and Noah's ark were figures of the Church and baptism. Fathers of the Church saw the ark as a symbol of the Church, the holy ship which saves the faithful from the waters of destruction and death, from the waters of this world. Noah built his ark to save his family, Christ, we may say, built his Church to save mankind which became his family through the Incarnation.

In the first reading, from the Book of Genesis, we hear that God established his Covenant, the first covenant the Scripture tells about, with Noah and his descendants, and with every living creature. St Mark in his Gospel wrote that Jesus was in the wilderness with the wild beasts, those living creatures with whom God established his Covenant ages ago. Our Lord fulfils the Scriptures, he follows in the footsteps of patriarchs and prophets of the Old Covenant to show that God's choices and decisions stand firm for ever (cf. Psalm 33:11), and that he really has loved the world (John 3:16). Jesus brings salvation to the world, and all flesh will see it, as the prophet proclaimed (Isaiah 40:5).

2 komentarze:

  1. Piękny jest ten fresk z arka Noego z St-Savin sur Gartemp.
    A jakie wrażenie robi całość!

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy na żywo go nie zobaczę... Ciekawy jest dziób arki, rzeźbiony w zwierzęcą głowę.

    OdpowiedzUsuń