Pius Parsch zachęcał, aby w drodze na mszę modlić się słowami antyfony na wejście, wczuwać się, przy jej pomocy, w charakter mszy, okresu liturgicznego lub święta. W Wielkim Poście, kiedy Kościół zachęca do ożywienia tradycji procesji stacyjnych przed mszą, można spróbować przygotowywać się do mszy, po drodze do kościoła, słowami otwierającej ją antyfony.
Będzie Mnie wzywał, a Ja go wysłucham; wybawię go i wsławię, obdarzę go długim życiem (cf. Ps 91 [90]:15-16).
Będzie Mnie wzywał, a Ja go wysłucham; wybawię go i wsławię, obdarzę go długim życiem (cf. Ps 91 [90]:15-16).
Tymi słowami zaczyna się
w mszale msza 1. niedzieli Wielkiego Postu. Rzadko je słyszymy, bo
zwykle na rozpoczęcie mszy śpiewana jest jakaś – nie zawsze
dobrze dobrana – pieśń nabożna*), i czasami tylko kapłan głośno
odczyta te psalmiczne wersety, tworzące antyfonę na wejście.
Tymczasem psalm 91. jest
właściwie psalmem własnym Wielkiego Postu, nie tylko tej pierwszej
niedzieli. To psalm o Bożej opiece. Pojawia się codziennie w łacińskiej liturgii godzin, w
responsorium jutrzni (polska wersja brewiarza tego nie zachowała):
Ipse liberabit me de laqueo venantium, et a verbo maligno, czyli: On
sam wybawi mnie z sidła myśliwych, i od złośliwego słowa (cf. Ps
91 [90]:3). Codziennie w tym czasie pokuty i utrapienia duchowego Kościół przypomina
sobie te słowa psalmisty i powierza się opiece Bożej.
W liturgii 1. niedzieli
Wielkiego Postu psalm 91. pojawia się nie tylko w antyfonie na
wejście, ale i w antyfonie na Komunię: Pan cię okryje swoimi
skrzydłami, i pod Jego piórami zachowasz ufność (cf. Ps 91
[90]:4). Pradawny obraz skrzydlatego Boga, jak z Mezopotamii lub Egiptu. W ogóle ten psalm przechowuje bardzo dawne i poetyckie obrazy, kiedy wspomina o smoku i lwie, żmii i bazyliszku, po których deptać będą strzeżeni przez Boga.
Co więcej, ten psalm związany jest też z Ewangelią tej
niedzieli, opowiadającą o kuszeniu Jezusa, aczkolwiek powołuje się
nań... szatan-kusiciel, kiedy cytuje te słowa: Aniołom swoim
rozkaże o tobie i na rękach będą cię nosić, abyś nie uderzył
o kamień twej stopy (Mt 4:6; Ps 91 [90]:11-12). W ten sposób szatan
próbuje skłonić Jezusa do rzucenia się w dół z dachu świątyni i wystawienia na próbę Bożej Opatrzności.
W chrześcijańskiej
starożytności ułożono do tego psalmu taką modlitwę: Zbaw nas,
błagamy, ucieczko nasz, Boże nasz, gdyż pod Twymi skrzydłami
zachowujemy ufność; wybaw nas, błagamy, z sidła myśliwych i
spraw, aby daleko od namiotu naszej duszy był bicz [nieszczęścia]
(kolekty psalmów, series Africana).
_______________________________________
*) Akurat antyfona 1. niedzieli Wielkiego Postu jest dostępna w formie nabożnej pieśni: jest to ostatnia zwrotka przekładu psalmu 91. pióra Jana Kochanowskiego; pierwsze zwrotki bywają śpiewane w kościołach jako pieśń Kto się w opiekę. Ostatnia zwrotka, którą można by zaśpiewać jako pieśń na wejście w 1. niedzielę Wielkiego Postu, brzmi tak (nieco uwspółcześniłem ortografię):
Głos jego u Mnie nie będzie wzgardzony,
Ja z nim w przygodzie; ode Mnie obrony
niech pewien będzie, pewien i zacności,
i lat sędziwych, i mej życzliwości!
_______________________________________
*) Akurat antyfona 1. niedzieli Wielkiego Postu jest dostępna w formie nabożnej pieśni: jest to ostatnia zwrotka przekładu psalmu 91. pióra Jana Kochanowskiego; pierwsze zwrotki bywają śpiewane w kościołach jako pieśń Kto się w opiekę. Ostatnia zwrotka, którą można by zaśpiewać jako pieśń na wejście w 1. niedzielę Wielkiego Postu, brzmi tak (nieco uwspółcześniłem ortografię):
Głos jego u Mnie nie będzie wzgardzony,
Ja z nim w przygodzie; ode Mnie obrony
niech pewien będzie, pewien i zacności,
i lat sędziwych, i mej życzliwości!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz