Z Konstytucji o Liturgii świętej Soboru Watykańskiego II:
106. Zgodnie z tradycją apostolską, która wywodzi się od
samego dnia Zmartwychwstania Chrystusa, misterium paschalne Kościół
obchodzi co siedem dni, w dniu, który słusznie nazywany jest dniem
Pańskim albo niedzielą. W tym dniu wierni powinni schodzić się razem dla
słuchania słowa Bożego i uczestniczenia w Eucharystii, aby tak
wspominać Mękę, Zmartwychwstanie i chwałę Pana Jezusa i składać
dziękczynienie Bogu, który ich 'odrodził przez zmartwychwstanie Jezusa
Chrystusa ku nadziei żywej' (1 P 1:3). Niedziela jest zatem najstarszym i
pierwszym dniem świątecznym, który należy tak przedstawić i wpoić w
pobożność wiernych, aby stał się również dniem radości i odpoczynku od
pracy. Ponieważ niedziela jest podstawą i rdzeniem całego roku
liturgicznego, nie należy jej przesłaniać innymi obchodami, jeżeli nie
są rzeczywiście bardzo ważne.
107. Rok liturgiczny należy w ten sposób zreformować, aby – stosownie do współczesnych warunków zachowując lub odnawiając tradycyjne
zwyczaje i praktyki związane z okresami liturgicznymi – utrzymać
pierwotny charakter tych okresów celem należytego zasilania pobożności
wiernych przez odprawianie misterium chrześcijańskiego Odkupienia, a
zwłaszcza misterium paschalnego. Jeżeli warunki miejscowe wymagają
jakichś przystosowań, należy je przeprowadzić według art. 39 i 40. [Które to artykuły dotyczą zewnętrznych i językowych przystosowań do kultury różnych narodów, a nie zmian dotyczących samego rdzenia liturgicznego kalendarza. MLM]
108. Pobożność wiernych należy wiązać przede wszystkim ze
świętami Pańskimi, przez które w ciągu roku obchodzi się misteria
zbawienia. Dlatego okresy roku kościelnego (proprium de tempore) powinny
mieć należne im pierwszeństwo przed uroczystościami Świętych, aby
należycie obchodzono cały cykl misteriów zbawienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz